Historie

MS «Midthordland» (1947)

 
MS «Midthordland»
Midthordland IMO 5234539 Bergen.JPG

«Midthordland» ved Holbergskaien, Bergenhavn i 2009.
Generell info
Andre navn 1971-1971 «Midland»
1971-1975 «Marina»
1975-1976 «Midland»
1976-1987 «St. Lucy»
1987-1994 «Sunrise II»
Skipstype Lokalrutebåt
Bygget 1947 ved AS Stord, Leirvik på Stord (byggenr. 2)
Flaggstat 1947-1971 Norge Bergen
1971-1975 Sverige
1976-1987 Storbritannia
1987-–––– NorgeSvelvik/Bergen
Rederi 1947-1962: MDS
1962-1971: HSD
1995-––––: MDS
Status Veteranbåt i bruk til charterturer på Vestlandet.
Sjøsatt 25. mars 1947
Jomfrutur 5. desember 1947
Kallesignal JXNN
Tekniske data[a]
Skrog Krysserhekk
Skrogmat. Stål
Lengde 125,6 fot
Bredde 19,8 fot
Dypgående 7,2 fot
Toppfart 10 knop
Hovedmaskin 6syl. 2tev Wichmann 6AD dieselmotor
Ytelse 400 bhk
Tonnasje 182 brt
Passasjerer 288/150 passasjerer som veteranbåt
 

 

MS «Midthordland»

  • September 1945: Kontrahert ved AS Stord, LeirvikStord (byggenr. 2) av Det Midthordlandske DampskibsselskabOs. Konstruert av skipskonstruktør Knud E. Hansen, København med slankt skrog av stål og lett overbygg i aluminium.
  • 25. mars 1947: sjøsatt.
  • 6. desember 1947: Levert fra som lokalrutebåt / sjøbuss «Midthordland», reg. Bergen. Kjenningsmål: 125,6’ x 19,8’ x 7,2’ Brt:182. Motor: 6syl 2tev Wichmann 6AD 400bhk. Satt inn i lokalrutefart Bergen-Os-Tysnes sammen med den av eierselskapet innleide lokalrutebåten «Aakrafjord». Den gikk tidvis også rundturer på Bjørnefjorden med turister fra hotellene i Godøysund og Solstrand.
  • 30. januar 1949: Drev på land ved Sundvor i Samnanger under avgang i uvær. Kantret og sank på grunt vann.
  • Februar 1949: Hevet. Slept til Amsterdam for reparasjon.
  • 10. juni 1949: Satt i fart igjen.
  • 1. januar 1962: Eierselskapet fusjonerte inn i Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen. «Midthordland» (og fergen «Fusa») ble oppmalt i HSDs farger. Fortsatte i samme rute.
  • pr.1966: Midthordlandsruten var slik: tirsdag og torsdag: Bergen (avgang kl.14.30) – BjelkarøySkorpo – Nordstrøno – Askvik – Øyernes og Vedholmen – Skår –Våge – Godøysund – Lundegrend – Sundvor – Nordtveitgrend – Baldersheim – Revnesstrand – Strandvik – Engjavik (ank. kl.21.25). Mandag, onsdag og fredag : Os – Øyernes og Vedholmen – Skår -Våge – Godøysund – Lundegrend – Sundvor – Nordtveitgrend – Baldersheim – Revnesstrand -Strandvik – Engjavik .
  • 1. juni 1966: Satt inn i HSDs rute på Kvinnherad. Midthordlandsruten ble overtatt av HSDs eldre lokalrutebåt «Eidfjord».
  • 13. juni 1970: «Midthordland» gikk i opplag ved Marineholmen i Bergen.

Etterhistorie

  • 11. mars 1971: Solgt til Ljungsvik & Carlsson AB, Göteborg, Sverige. Omdøpt «Midland». Tenkt benyttet i rute mellom Sverige og Danmark, men dette ble ikke noe av.
  • Sommer 1971: Solgt til Skagerak Kryss AB / v. Helmer Porre, Marstrand, Sverige. Omdøpt «Marina». Gikk turer i skjærgården i Bohuslän.
  • 10. januar 1973: Konkurs. Overtatt av Forsikrings-AS Dovre, Oslo som kreditor.
  • Mai 1976: Solgt til Torbay Sea Cruises Ltd., Brixham, UK. Omdøpt «Midland» igjen.
  • Oktober 1976: Solgt til S. M. Ali; Brixham, England. Omdøpt «St. Lucy». Opplagt i St. Katharines Dock, London. Benyttet som flytende demonstrasjonssenter for vernetiltak på arbeidsplasser.
  • 19xx: Solgt til F. J. Pither & D. Latto, London, England. Ble liggende på samme sted som flytende klubbhus.
  • April 1987: Solgt til Per Fagerlid-Olsen AS, Svelvik. Omdøpt «Sunrise II». Benyttet til charterturer i Oslofjorden.
  • 1991: gikk på land ved Drøbak da styrestaget røk. Reparert.

Veteranbåten «Midthordland»

 

MS «Midthordland» som veteranbåt ved Ytre Arna i Bergen 2004.
Foto: Harald Sætre

  • August 1994: Solgt til Stiftelsen Midthordlands Dampskibsselskab, Fjøsanger / reg. Bergen. Omdøpt «Midthordland» igjen.
  • Oktober 1995: Fikk som første norske etterkrigsfartøy status som verneverdig fartøy av Riksantikvaren.
  • Juni 1996: Overtatt av Det Midthordlandske Dampskibsselskab AS, Bergen. Restaurert tilbake til originalt utseende. I bruk til charterturer.
  • April 1997: Omålt: Brt:197
  • 1998: Ny motor montert: 12syl 4tev Caterpillar dieselmotor 520bhk (198x). Den gamle motoren gitt bort til Norsk Motormuseum, Skånevik.
  • pr.2013: Fortsatt i fart som veteranbåt.