MS «Midthordland» (1947)
MS «Midthordland» | |||
---|---|---|---|
Generell info | |||
Andre navn | 1971-1971 «Midland» 1971-1975 «Marina» 1975-1976 «Midland» 1976-1987 «St. Lucy» 1987-1994 «Sunrise II» |
||
Skipstype | Lokalrutebåt | ||
Bygget | 1947 ved AS Stord, Leirvik på Stord (byggenr. 2) | ||
Flaggstat | 1947-1971 Bergen 1971-1975 1976-1987 1987-–––– Svelvik/Bergen |
||
Rederi | 1947-1962: MDS 1962-1971: HSD 1995-––––: MDS |
||
Status | Veteranbåt i bruk til charterturer på Vestlandet. | ||
Sjøsatt | 25. mars 1947 | ||
Jomfrutur | 5. desember 1947 | ||
Kallesignal | JXNN | ||
Tekniske data[a] | |||
Skrog | Krysserhekk | ||
Skrogmat. | Stål | ||
Lengde | 125,6 fot | ||
Bredde | 19,8 fot | ||
Dypgående | 7,2 fot | ||
Toppfart | 10 knop | ||
Hovedmaskin | 6syl. 2tev Wichmann 6AD dieselmotor | ||
Ytelse | 400 bhk | ||
Tonnasje | 182 brt | ||
Passasjerer | 288/150 passasjerer som veteranbåt | ||
|
MS «Midthordland»
- September 1945: Kontrahert ved AS Stord, Leirvik på Stord (byggenr. 2) av Det Midthordlandske Dampskibsselskab på Os. Konstruert av skipskonstruktør Knud E. Hansen, København med slankt skrog av stål og lett overbygg i aluminium.
- 25. mars 1947: sjøsatt.
- 6. desember 1947: Levert fra som lokalrutebåt / sjøbuss «Midthordland», reg. Bergen. Kjenningsmål: 125,6’ x 19,8’ x 7,2’ Brt:182. Motor: 6syl 2tev Wichmann 6AD 400bhk. Satt inn i lokalrutefart Bergen-Os-Tysnes sammen med den av eierselskapet innleide lokalrutebåten «Aakrafjord». Den gikk tidvis også rundturer på Bjørnefjorden med turister fra hotellene i Godøysund og Solstrand.
- 30. januar 1949: Drev på land ved Sundvor i Samnanger under avgang i uvær. Kantret og sank på grunt vann.
- Februar 1949: Hevet. Slept til Amsterdam for reparasjon.
- 10. juni 1949: Satt i fart igjen.
- 1. januar 1962: Eierselskapet fusjonerte inn i Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap, Bergen. «Midthordland» (og fergen «Fusa») ble oppmalt i HSDs farger. Fortsatte i samme rute.
- pr.1966: Midthordlandsruten var slik: tirsdag og torsdag: Bergen (avgang kl.14.30) – Bjelkarøy – Skorpo – Nordstrøno – Askvik – Øyernes og Vedholmen – Skår –Våge – Godøysund – Lundegrend – Sundvor – Nordtveitgrend – Baldersheim – Revnesstrand – Strandvik – Engjavik (ank. kl.21.25). Mandag, onsdag og fredag : Os – Øyernes og Vedholmen – Skår -Våge – Godøysund – Lundegrend – Sundvor – Nordtveitgrend – Baldersheim – Revnesstrand -Strandvik – Engjavik .
- 1. juni 1966: Satt inn i HSDs rute på Kvinnherad. Midthordlandsruten ble overtatt av HSDs eldre lokalrutebåt «Eidfjord».
- 13. juni 1970: «Midthordland» gikk i opplag ved Marineholmen i Bergen.
Etterhistorie
- 11. mars 1971: Solgt til Ljungsvik & Carlsson AB, Göteborg, Sverige. Omdøpt «Midland». Tenkt benyttet i rute mellom Sverige og Danmark, men dette ble ikke noe av.
- Sommer 1971: Solgt til Skagerak Kryss AB / v. Helmer Porre, Marstrand, Sverige. Omdøpt «Marina». Gikk turer i skjærgården i Bohuslän.
- 10. januar 1973: Konkurs. Overtatt av Forsikrings-AS Dovre, Oslo som kreditor.
- Mai 1976: Solgt til Torbay Sea Cruises Ltd., Brixham, UK. Omdøpt «Midland» igjen.
- Oktober 1976: Solgt til S. M. Ali; Brixham, England. Omdøpt «St. Lucy». Opplagt i St. Katharines Dock, London. Benyttet som flytende demonstrasjonssenter for vernetiltak på arbeidsplasser.
- 19xx: Solgt til F. J. Pither & D. Latto, London, England. Ble liggende på samme sted som flytende klubbhus.
- April 1987: Solgt til Per Fagerlid-Olsen AS, Svelvik. Omdøpt «Sunrise II». Benyttet til charterturer i Oslofjorden.
- 1991: gikk på land ved Drøbak da styrestaget røk. Reparert.
Veteranbåten «Midthordland»
- August 1994: Solgt til Stiftelsen Midthordlands Dampskibsselskab, Fjøsanger / reg. Bergen. Omdøpt «Midthordland» igjen.
- Oktober 1995: Fikk som første norske etterkrigsfartøy status som verneverdig fartøy av Riksantikvaren.
- Juni 1996: Overtatt av Det Midthordlandske Dampskibsselskab AS, Bergen. Restaurert tilbake til originalt utseende. I bruk til charterturer.
- April 1997: Omålt: Brt:197
- 1998: Ny motor montert: 12syl 4tev Caterpillar dieselmotor 520bhk (198x). Den gamle motoren gitt bort til Norsk Motormuseum, Skånevik.
- pr.2013: Fortsatt i fart som veteranbåt.